شبکه یک - 1 مرداد 1400

آری به "صلح جهانی" ، نه به "استکبار جهانی" (2)( "آمریکاستیزی" ، برنامه ای منطقی ، اخلاقی و حقوق بشری )

نقد ایدئولوژی "تعامل با استکبار" با شعار " آشتی با جهان" _ نشست ( علت شناسی شکست مذاکرات بی حاصل هسته ای ) _ ۱۳۹۵{مشهد انجمن اسلامی پزشکی بهشتی}

بسم‌الله الرحمن الرحیم

عنوانی که دوستان فرمودند این بود که راجع به اندیشه‌های ضد استکباری امام(ره) و مبانی آن بحث شود. مرگ بر استکبار یعنی برائت، تبری. این که امام(ره) می‌گفت مرگ بر آمریکا عبادت است، مرگ بر اسرائیل عبادت است، مرگ بر آل سعود عبادت است واقعاً عبادت است برای این که جزو واجبات شماست، تبرّی است. ولایت چیست؟ دوست داشتن همه بندگان صالح خدا. وقتی می‌گوییم ما از فلسطین، از مردم عراق، سوریه، لیبی، یمن، بحرین، حجاز، پاکستان، افغانستان، ما همه جا از ملت‌های مظلوم دفاع می‌کنیم برای خدا. این ولایت می‌شود. این‌ها می‌گویند یک اسلامی درست کنیم بدون برائت و ولایت و بدون امر به معروف و نهی از منکر، یعنی مسلمان‌هایی که سیاسی نیستند، انقلابی نیستند، بی‌تفاوت هستند. می‌گوید این‌طوری کار بکن. حالا بعضی از همین عباراتی که در این چند ماه اخیر من یادداشت کردم، ببینید چطور با فریب افکار عمومی پیش می‌روند اولاً برای این که باز استکبار و آمریکا را بیشتر بشناسیم آن مقداری که لو رفت، اعلام کردند که سرویس‌های جاسوسی آمریکا آن جایی که بتوانند رفتند کاپیتولاسیون گذاشتند مثل ایران و همه کشورهای عربی الآن کاپیتولاسیون هست این اواخر در افغانستان هم چند وقت پیش گذاشتند. اگر بتوانند که رسماً اشغال می‌کنند. نتوانند اشغال کنند با مصوباتی مثل کاپیتولاسیون باز اشغال نامرئی و غیر علنی می‌کنند بعد آدم‌های خودشان را در حکومت و در نخبگان و رسانه‌ها به عنوان روشنفکر می‌فرستند اگر نشد جاسوسی از همه ما می‌کنند حتی از متحدین‌شان. این که دیدید گاهی اسنادی منتشر شد حالا آن مقدار که علیه خودشان است حجّت است، گفت این‌ها مکالمات خصوصی 35 رئیس جمهور و شاه در جهان را 24 ساعته کنترل می‌کردند که این‌ها لو رفته است. بعضی از این‌ها را می‌گوید تا توی اتاق خواب‌شان را کنترل کردیم! خودشان گفتند در اسناد آمده است یعنی ما حتی برای نوکرهای خودمان حریم خصوصی قائل نیستیم. یعنی شاه آل سعود و این کشورهای منطقه تا توی دستشویی هم می‌روند شنود می‌شود باید مواظب باشند. خب حالا یک بخشی را هم می‌خواهند همه را بترسانند که ما همه جا هستیم، یک بخشی این است چون شما اگر این‌قدر قوی بودید چطور ما ایران را از شما پس گرفتیم و آزاد کردیم، چطور این منطقه را می‌گویید از دست‌تان خارج می‌کنیم و... یک کمی برای ارعاب و ترساندن است. اما اعترافات، 35 شاه و رئیس جمهور جهان، 24 ساعته شنود می‌کردند. الآن حتماً بیشتر است. از متحدان‌شان جاسوسی می‌کردند. استکبار یعنی این. تمام مردم آمریکا حریم خصوصی‌شان زیر جاسوسی این حکومت یک درصدی سرمایه‌داران است. تمام ایمیل‌ها، تمام پیامک‌ها. ببینید این آماری است که رسماً اعلام شد که مکامله 60 میلیون مردم اسپانیا فقط در یک ماه، شنود کردند و در دستگاه کامپیوتری حفظ می‌کنند که بعدها اگر لازم شد به کار بگیرند. 60 میلیون مکالمه مردم عادی اسپانیا در یک ماه. این یعنی استکبار. به جای این که از تکنولوژی برای خدمت به بشر فعال شود علیه بشر فعال می‌شود. مقامات اسپانیا، آلمان، فرانسه، انگلیس، این‌ها نزدیک‌ترین آدم‌های این‌ها هستند به کمک انگلیس، مقامات اسپانیا، آلمان، فرانسه، چه برسد به اتریش و سوئیس، می‌گوید همه این‌ها را کنترل می‌کند، حتی پیامک‌ها و ایمیل‌ها و تلفن‌ها، حتی پیامک‌های رئیس جمهور برزیل، و مکزیک می‌گوید همه این‌ها را داریم که چه پیامک‌های خصوصی زدند، همه این‌ها را نگه می‌داریم. مرکل، نوکرشان در آلمان؛ مرکل وقتی جوان بود عضو سرویس جاسوسی در آلمان بود یک جاسوس اطلاعاتی است بعد این را نخست‌وزیر کردند می‌گوید از 2002 تا الآن، تمام تلفن‌های مرکل را از قبل از این که حاکم بشود همه کنترل و ضبط شده است که مرکل هم صدایش درآمد که بالاخره آلمان است این خانم رئیس کشور آلمان است حداقل حریم این را نگه دارید هم خانم است،‌ هم آلمان است حریم این را نگه دارید که این هم اعتراض کرد، این‌ها گفتند با هم بله؟ گفتند بله، با همه بله! این یعنی استکبار. شبکه جاسوسی در خودِ آلمان. آلمان مستعمره‌شان است و آلمان مثل ژاپن حکومت مستقل و ارتش مستقل ندارد باز هم اکتفا کردند، داخل خودِ آلمان، مردم آلمان را شنود می‌کنند. استکبار این‌هاست و برای هیچ کس حریم خصوصی قائل نیست. امام(ره) وقتی می‌گوید مرگ بر آمریکا یعنی مرگ بر این‌ها، یعنی به نفع ملت‌های اروپا هم هست. به نفع ملت‌ آمریکاست. مرگ بر حکومت و دولت آمریکا یعنی دفاع از ملت آمریکا. ملت آمریکا قربانیان این‌ها هستند. ما برای این سمینارها و نشست‌ها در ایالات مختلف هم با دانشگاهی و روشنفکران و هم با مردم عادی، جلسات مکرر داشتم. مردم آمریکا مردم مظلومی هستند هیچی نمی‌دانند. اینترنت و فضای مجازی بهترین وسیله است که آدم بتواند با ملت‌ها و با روشنفکران‌شان تماس برقرار کند اصلاً اطلاع از چیزی ندارند هرچه که رسانه رسمی آن‌ها می‌گوید این‌ها فکر می‌کنند همان‌ها درست است. اطلاعات سیاسی ندارند، تحلیل ندارد، و من واقعاً ملت آمریکا و ملت اروپا را در حد بقیه ملت‌ها مستضعف می‌دانم. و بعد اکثرشان در رفاه نیستند که که اقلیتی می‌خورند، بقیه بیچاره‌ها دارند دو شیفت کار می‌کنند خودش و زنش زندگی‌اش تأمین بشود تا آخر عمر، بدهکار است باید قسط آن را بدهد. خب آن‌ها هم اغلب‌شان مثل بقیه ملت‌ها هستند، من همه آن‌ها را نمی‌گویم، یک قشری دارند که چرا، خیلی مرفه و بخور هستند ولی اکثر ملت‌شان، مشکلات اکثر ملت‌ها را آن‌ها هم دارند و ناراضی هستند منتهی تریبون ندارند و صدا ندارند. خب آن‌ها محکم سر حرف‌هایشان ایستادند. منتهی یک عده هم اسرائیل، این که می‌گویند نمی‌شود کاری کرد، مثل این که یک نفر بیاید خانه شما را بگیرد بعد شما بگویید حالا بالاخره دوتا اتاق به ما بدهید بقیه‌اش برای شما، در خانه ما هم شما باشید هم خودمان! با همین وقاحت، از همین وقیح‌تر، چون ضمن این که کشته، تجاوز کرده، نابود کرده، بعد بگوید حالا هم ما و هم شما. اوباما می‌گوید – تازه این دموکرات است و رنگین پوست دورگه است که این هم بازی بود و این هم یک نمایشی بود که گفتند از نوع کاکا سیاه هم اگر بخواهید ما داریم، مسلمان بخواهید داریم! وهابی بخواهید داریم! شیعه لندنی بخواهید داریم! چی می‌خواهید؟ ما توی سمساری‌مان هم نوعش را داریم- آمده می‌گوید آمریکا هرگز در مورد امنیت اسرائیل، در مورد اسرائیل با هیچ کس هرگز هیچ مصالحه‌ای نخواهد کرد. خب این دارد محکم می‌گوید ما نمی‌گذاریم اسرائیل تضعیف بشود. بعد بعضی از مقامات ما در صحبت‌هایشان گفتند که – من عین عبارتشان را می‌خوانم اسم نمی‌برم – برویم در باب رابطه با آمریکا نظرسنجی کنیم! در باب این که با اسرائیل چه نسبتی داشته باشیم آیا سکوت کنیم یا بی‌طرف باشیم؟ نه این که موافق باشیم، ولی در این مباحث نظرسنجی کنیم. اولاً ملت ایران در این مباحث نظرشان معلوم است انقلاب را این‌ها کردند، این انقلاب را مردم نگه داشتند نه مسئولین. اگر دست مسئولین بود تا حالا جمهوری اسلامی ده بار سقوط کرده بود، ملت نگه داشتند، بعضی از مسئولین می‌خواهند نظام را سرنگون کنند ملت نمی‌گذارند! ولی من می‌گویم در آمریکا نظرسنجی کردند؟ هیچ وقت. از مردم‌شان پرسیدند که ما این کارها را بکنیم؟ کجا جنگ راه بیندازند و... ؟ اگر راست می‌گویند نظرسنجی کنند اگر راست می‌گویند رفراندوم کنند ببیند ملت آمریکا اکثراً با این کارها موافق هستند؟ مردم مخالف هستند. در اروپا نظرسنجی کنید و بگویید به نظر شما سیاست‌های انگلیس و فرانسه، سه – چهارتا کشور هستند من کل اروپایی‌ها را نمی‌گویم دولت‌های اروپایی همه‌شان بیچاره‌ها واداده هستند استقلال و قدرتی که عرض اندام بکنند ندارند. دانشگاه سوئد جلسه‌ای داشتیم چندتا از اساتید سوئد گفتند که کل سوئد توسط 14تا خانواده اداره می‌شود. 5 خانواده اصلی هستند که اگر اصطکاک منافع پیش بیاید آن 5تا خانواده مافیای آن‌ها حاکم است. همه چیز اصلی ثروت دست این‌هاست. این 5تا خانواده هم بدون اجازه آمریکا و اسرائیل هیچ کاری انجام نمی‌دهند. این‌جوری است. باید بروید ملت‌ها را نجات بدهید. حالا آمریکا را بفهمید که امام(ره) گفت شیطان بزرگ است و گفت ما با آن کنار نمی‌آییم و گفت ما برای آمریکا در منطقه منافع نمی‌شناسیم، و گفت ما همه جا در برابر شما می‌ایستیم این‌ها چرا بود. این دفاع از ملت‌های اروپا و آمریکا است. و یک نکته دیگر، تنها جایی که دندان های آمریکا را در دهانش خورد کرد انقلاب اسلامی و امام(ره) بود. همه جا این‌ها برنده و پیروز بودند. از این‌جا شکست‌هایشان شروع شد، اول در ایران شکست خوردند، بعد در لبنان شکست خوردند، حالا توی عراق و سوریه شکست خوردند، در یمن شکست خوردند و عقب‌نشینی کردند در بحرین نتوانستند کنترل کنند، در افغانستان شکست خوردند در فلسطین در غزه شکست خوردند، از چه کسی دارند شکست می‌خورند؟ این‌ها اولین شکست‌های آمریکا و سرمایه‌داری غرب و انگلیس و صهیونیست‌ها از جنگ جهانی دوم تا به امروز است. این‌ها اولین باری است که دارند شکست می‌خورند و عقب می‌روند. شرایط خیلی حساس و مهم است و باید به آن توجه کنیم. مسئله ما با آمریکا این نیست که سر دوتا موضوع خاص در جهان یا بین‌الملل یا منطقه اختلاف نظر داشته باشیم و بگوییم این‌ها را برویم با مذاکره حل کنیم. مسئله، مرگ و زندگی است، مسئله هست و نیست ما و ملت‌های مظلوم است. تهدیدهای مکرر ملت را داریم می‌شنویم، و اعلام می‌کنیم ما به هر شرارتی که بکنید پاسخ ما سخت و جدی خواهد بود. بله ما به حکومت آمریکا بدبین هستیم هیچ اعتمادی به این‌ها نداریم چون در تمام تاریخ‌شان دروغ گفتندو جنگ‌افروزی کردند و خیانت کردند و هرجا دست‌شان رسیده زیر میز توافق زدند. خب عملاً دیدیم قضیه هسته‌ای تجربه خوبی بود. چون در این سی و چند سال می‌گفتند خب معلوم است مدام می‌گویید مرگ بر آمریکا، مذاکره نکنید همین آش و همین کاسه است. خب یک بار امتحان کنید! خیلی خب امتحان می‌کنیم، 1، 2، 3 آزمایش می‌کنیم. ایران به تمام تعهدات خود پیش پیش عمل کرد. به همه‌اش عمل کرد هیچی را هم نگذاشت مثلاً بگوید اگر 4تا هست دوتایش را بگذارد بماند بلکه گفت ما صادق هستیم صداقت ما همه را کشته! پیش پیش به همه‌اش عمل کرد. آن طرف تعهداتش را عمل نکرده و صریح هم می‌گوید نمی‌کنم. این‌ها می‌گویند نه کافی نیست سه – چهارتا آزمایش دیگر هم بکنید! این قراردادهایی که هنوز دارد مطرح می‌شود می‌گویند هنوز کافی نیست. خوشحالند که ما را از توی لیست سیاه درآوردند! کدام لیست سیاه؟ اصلاً لیست سیاهی را خودشان می‌بندند هر وقت بخواهند می‌گویند لیست سیاه، هر وقت بخواهند می‌گوید لیست سفید، جای سفید و سیاه را هم عوض می‌کنند! مثل این که پیشفرض نادانانه، مثل این که در جهان، یک نظم عادلانه بی‌طرف حاکم است آن نهادهای بین‌المللی مستقل از آمریکا و غرب و شرق، آن‌ها دارند لیست‌های سیاه و سفید می‌بندند آن‌ها دارند بر حقوق بشر نظارت می‌کنند، آن‌ها مواظب سلاح هسته‌ای هستند، خب عمو این‌ها خود همان‌ها هستند! کسانی که دارند در نهادهای اصلی در مورد حقوق بشر، در مورد دموکراسی، در مورد سلاح‌های اتمی، انرژی هسته‌ای، در مورد بانک‌های جهانی می‌گویند، همان‌ها همین‌ها هستند این‌ها یکی هستند! این‌ها چون لباس‌شان را عوض می‌کنند می‌آیند آن‌جا خیال می‌کنند یک کس دیگر است! این‌قدر سطحی هستند. مثل این که یک کسی آن‌جا می‌زند آدم می‌کشد، شیشه مغازه می‌شکند، بعد همان آدم می‌آید لباس پلیس می‌پوشد می‌گوید این کارها را نکنید، فلان کار بد است، بعد خودش می‌رود در دادگاه، لباس قاضی می‌پوشد و پشت میز می‌پوشد که ما نهادهای حقوق بشر هستیم! ما نهادهای هسته‌ای هستیم! بعد یک عده نادان این‌جا نشستند فکر می‌کنند واقعاً این‌ها سه نفرند! یک نفر است، کدام سه نفر؟ امام(ره) می‌گوید به هیچ یک از این نهادهای بین‌المللی اعتماد نکنید همه‌شان دروغگو وابسته هستند. هر وقت یک عروسکی می‌آورند! یک عروسک گاهی مترسک است و عروسک گاهی خیلی عروسک است! گاهی کمتر عروسک است. این که الآن در سازمان ملل گذاشتند و آن که در انرژی هسته‌ای گذاشتند این‌ها مترسک هستند، فکر می‌کنید این‌ها از آمریکا استقلال دارند؟ خودش اول که آمد گفت، اول که آمریکا و غربی‌ها و انگلیس اجازه دادند، صهیونیست‌ها گفتند این بیاید رئیس سازمان ملل بشود خودش آمد رسماً گفت که – تعجب می‌کنم خجالت هم نمی‌کشند – رسماً گفت که سعی می‌کنم این کار آمریکا را جبران کنم! من تشکر می‌کنم. یعنی من خوب نوکری خواهم کرد. کدام نهاد مستقل بین‌المللی؟ خب این‌ها تعهد کردند تحریم‌ها را بردارند پول‌های ما را برگردانند خودشان گفتند صد و صد و پنجاه میلیارد دلار است حالا می‌گویند فلان! حالا می‌گویند نه یک بند دیگر هم بود منظورمان آن بند بود که حالا بانک‌ها همکاری نکنند،‌ بعد بندرها چه کار نکنند! خب این یک آزمایش است. این امتحان برای نسل شماها لازم بود چون شماها که تازه آمدید شاید واقعاً به ذهن‌تان می‌آمد که خب چرا کوتاهی کردید؟ یک مذاکره بکنید مسائل را حل کنید! خب بفرما. امام(ره) می‌گوید ما به آمریکایی‌ها بدبین هستیم و هیچ اعتمادی به این‌ها نداریم، این دولت آمریکا غیر قابل اعتماد است، خودبرتربین است یعنی مستکبر است، غیر منطقی است، عهدشکن هستند و در تصرف شبکه صهیونیزم هستند ما به آمریکا بدبین هستیم و به این‌ها هیچ اعتمادی نداریم و این‌ها همیشه مدافع رژیم صهیونیستی بودند. یک کسانی در حکومت‌ها هستند که با توسل به دامن آمریکا ضعف و ناتوانی خودتان را برملا نکنید، بی‌شخصیت هستید این بی‌شخصیتی را علنی نکنید برای خودتان نگه دارید. از گرگ‌ها و درّنده‌ها برای شبانی کمک نگیرید، دارید به گرگ می‌گویید بیا چوپان گله ما باش؟! آمریکا می‌شود بیایی بیشتر محافظ منافع ما باشی؟! می‌شود شما یک کاری کنی که ما بمب اتم نداشته باشیم ولی تو هزارتایش را داشته باشی؟! از گرگ‌ها و درّنده‌ها برای شبانی و برای حفظ منافع خودتان استمداد نطلبید، ابرقدرت‌ها آن لحظه‌ای که منافع‌شان اقتضاء کند شما را بلکه قدیمی‌ترین دوستان خودشان را قربانی می‌کنند. خب با شاه همین کار را کردند. دلم برای شاه سوخت بدبخت! این هم نوکری و جنایت و خیانت کرد بعد که در رفت آمریکا راهش نداد. گفت این همه نوکری کردم حداقل نمک‌شناس باش. این‌جا که بچه‌ها لانه جاسوسی را گرفتند به آمریکا گفتند از آمریکا بیرونش کن یا برای محاکمه باید او را تحویل بدهی. آمریکا اولاً این‌قدر ترسو و بزدل بود که عقب‌نشینی کرد. همین ابرقدرت ابرقدرت! امام(ره) گفت هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، جاسوس‌هایشان را بگیرید هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند. و واقعاً هم هیچ غلطی نتوانستند بکنند. امام(ره) کمر آمریکا را شکست و امام این ابرقدرت را یک قدرت درجه 2 کرد. خود مقامات آمریکا می‌گویند دیگر در دنیا کسی از ما نمی‌ترسد. انقلاب اسلامی هیبت ما را شکست. هیبت اسرائیل هم در این چهار جنگ اخیر شکست. اسرائیل شکست‌ناپذیر بود حالا یک موجود شکست خورده شده که باید مواظب بقای خودش باشد. نه فکر گسترش باشد. این‌ها می‌گفتند نیل تا فرات هم برای ماست یعنی تا عراق. حالا باید مواظب باشند که خودشان نیفتند. این‌ها بهترین نوکرهایشان را قربانی می‌کنند. خب صدام این همه به این‌ها خدمت کرد،‌ ترسیدند صدام را تحویل دادند. نیروهای انقلاب اسلامی در عراق، نیروهای اردوگاه انقلاب صدام را به دار کشیدند. فیلم آن هست. این‌ها با نوکرهایشان این‌طوری هستند. یادتان باشد تاریخ مصرف همین آل سعود تمام شود و دیگر به دردشان نخورد همینها را هم قربانی می‌کنند. مبارک را چطور در مصر قربانی کردند؟ قزّافی یک عمر شعارهای ضد آمریکایی داد بعد خیانت کرد ترسید تسلیم شد وقتی که تسلیم شد این کار را با او کردند. وقتی که یک گفتگوی تلفنی بین مقامات ما با مقامات آمریکا شد که بعد این‌قدر خوشحال بودند گفتند تمام مشکلات حل شد، دنیا از فردا رنگ به رنگ است، همه جا آفتابی شد، مشکلات آب‌مان هم حل می‌شود، مشکل نان‌مان حل می‌شود، همه این کارها را گفتند، یکی از مقامات درجه بالای جمهوری اسلامی که ایشان آمد صریح گفت، حرف او الآن در بایگانی رسانه‌ها هست ایشان گفت که این تماس تلفنی از عنایات خدا در حق ملت ایران بود! یعنی ملت ایران باید سپاسگزار باشد و تازه مدیون هم هست! بدهکارم شد. دیگر نباید به دوران گذشته برگردیم. این‌ها مصلحت کشور است؟ این‌طوری تشخیص مصلحت می‌دهید؟ دیگر نباید به دوران گذشته برگردیم. دوران گذشته چه زمانی بوده؟ وقتی که خود همین‌ها سربازان امام بودند و تندترین حرف‌ها را علیه غرب همین‌ها زدند و حرف‌های درستی هم بود. شعارهای دهه 60 بود، شعارهایی که زمان امام مطرح شده درست بود، و موفق و کارآمد بود و با همان شیوه پیروز شدیم و با همان شعارها می‌توانیم در تمام صحنه‌ها پیروز بشویم، غلط کردیم درمی‌آورید و صدای غلط کردیم بالا برود؟! می‌خواهند خفقان را تکرار کنند و بساط دیکتاتوری به اسم مدرن راه بیندازند که کسی انتقاد نکند. نتانیاهو (اسرائیل) می‌گوید ما خودمان می‌دانستیم که ایرانی‌ها بمب اتم نساختند نمی‌خواهند بمب اتم بسازند می‌خواهند مسلّح و قوی بشوند که کسی جرأت نکند به این‌ها حمله کند اما ما گفتیم که ایران برای زدن آمریکا دنبال موشک و بمب اتم است و هدف ایران بمباران آمریکاست و قبل از آن بمباران کل اروپا. اروپا سخنرانی کردند که ایران می‌خواهد اروپا را به خاک و خون بکشد، ایران می‌خواهد به آمریکا حمله کند، ایران کنار مرزهای آمریکا نیرو گذاشته در آمریکای مرکزی در ونزوئلا، کوبا و... می‌خواهند حمله کنند ایران می‌خواهد بیاید آمریکا را اشغال کند! خودشان الکی همه را می‌ترسانند خب این حرف‌ها را زدند خودِ این نتانیاهو با خنده گفت که تحریم‌ها باید تقویت بشود، نطق بعضی از مقامات ایرانی نشان می‌دهد که این فشارها بی‌اثر نیست. چون یک ادبیاتی امام(ره) داشت که می‌گفت هر کاری از دست‌تان برمی‌آید بکنید ما با این تحریم‌ها تسلیم نمی‌شویم ما قوی‌تر می‌شویم چون می‌فهمیم که روی شما دیگر نباید حساب کرد. به غرب نباید تکیه داد باید خودمان قوی شویم خب این نیرو بود این فکر بود که این انرژی را ایجاد کرد که امروز موشک‌های قاره‌پیمای ما... به ما گلوله آر.پی.جی نمی‌دادند، سیم خاردار نمی‌دادند، امروز موشک‌های دوربُرد با چند هزار کیلومتر ساختیم، تانک و هواپیما دارند می‌سازند سریع‌ترین موشک‌های زیردریایی را ساختند هرجا تحریم‌ها سنگین بود امروز ما یک قدرت جهانی در این عرصه‌ها هستیم هرجا فشار روی ما نبود همچنان وارد کننده و مصرف کننده و ضعیف و آسیب‌پذیر هستیم. امام(ره) این جمله را گفت که ما با این تحریم‌ها قوی‌تر می‌شویم. بعد می‌بینیم بعضی از مقامات می‌آیند مسخره می‌کنند که بله بعضی‌ها معتقدند که تحریم خوب است و طرفدار تحریم هستند چه کسی طرفدار تحریم است؟ تحریم ظلم و ستم است اما به این بهانه که نباید وا بدهی. BBC می‌گوید که همان موقع که برجام امضاء شد گفت در ایران زیادی همه را خوشبین کردند که کل تحریم‌ها دارد برداشته می‌شودو کل پول‌هایشان را الآن برمی‌گردانند در حالی که هیچ یک از این دو اتفاق نخواهد افتاد در حالی که الآن اگر صادقانه بخواهند همه تحریم‌ها را برگردانند حداقل 10 تا 18 سال طول می‌کشد تا این کار بشود، تازه اگر بنا باشد که بشود که هیچ کس همچین قولی نداده و چنین بنایی هم ندارد. اوباما گفت تحریم‌ها ایران را به میز مذاکره کشاند و در عین حال گزینه نظامی روی میز است. یعنی شما هرچه هم عقب‌نشینی کنید ما باز هم آماده جنگ هستیم ممکن است به شما حمله کنیم. این یعنی استکبار. یک قولی بدهی که بعد زیر آن بزنی و طلبکارتر هم بشوی. آمریکا گفت ما توافق بد را نمی‌پذیریم – بد به تعبیر خودش – ما هم نمی‌پذیریم و نباید هم بپذیریم. چون توافق بد برای آمریکا توافق خوب برای ماست. توافق بد برای ما، توافق خوب برای اوست. منافع کدام کفه سنگین‌تر است.

تایمز اسرائیل می‌گوید سخنان فلان مقام ایرانی، یکی از مقامات درجه 1 کشور چند وقت پیش سخنرانی کرد گفت که اسرائیل هم باید به MPT بپیوندد. تایمز اسرائیلی گفت اصلاً ما شوکه شدیم. سازمان ملل هم مبهوت شد. این‌ها تا حالا می‌گفتند که اصلاً رژیمی به نام اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم چنین رژیمی باید براندازی بشود. حالا معلوم می‌شود که بعضی‌هایشان دارند به رسمیت می‌شناسند و می‌گویند بیا به MPT ملحق شو! تو یک رژیم قانونی هستی یک کشور رسمی هستی منتهی بیا به ام.پی.تی ملحق شو. می‌گوید قبلاً مشروعیت ما نفی می‌شد اما حالا دارند خواهش می‌کنند که شما هم بیایید این قرارداد ام.پی.تی را در باب انرژی هسته‌ای امضاء کنید که ما هم بمب اتم نمی‌خواهیم. او هم گفت ما اصلاً چنین چیزی را امضاء نمی‌کنیم.

عرضم را با این جمله ختم می‌کنیم امام(ره) می‌گوید اسلام دین افراد مجاهدی است که به دنبال حق و عدالت هستند. مکتب مبارزان و مردم ضد استعماری است. رهبری می‌گوید از جمله مواد سلطه فرهنگی این است که این تصور را القا کنند که غرب موجود برتر است و آمریکا درجه 1 است. نتیجه بگیرند که مقابله با آمریکا و غرب هم جرم به حساب می‌آید، خلاف منافع ملی است و هم بی‌فایده است در حالی که امام نشان داد که هم عین عدل است و هم کاملاً بافایده است. اثر داشت. امروز در 100 کشور دنیا دارند پرچم آمریکا را آتش می‌زنند حتی در خود آمریکا، چطور می‌گویید اثر ندارد؟ همین شعار مرگ بر آمریکا این کارها را کرد. راهپیمایی‌های قدس، امروز کار اسرائیل را به این‌جا کشاند نه به پرتگاه که سقوط کند. برای اولین بار در بعضی از کشورهای اروپایی دولت‌های اروپایی دارند اسرائیل را تحریم می‌کنند این خیلی چیز عجیبی است. شرط این که این‌ها سر کار بیایند این بود که این‌ها باید می‌رفتند با صهیونیست‌ها و اسرائیل بیعت کنند چنان که رئیس جمهور آمریکا باید از هر دو حزب، قبل از انتخابات و بعد از انتخابات، باید بروند اسرائیل بیعت کنند. حالا دولت‌هایی در اروپا هستند غیر از بخش دولتی، چندتا دولت هستند که الآن دارند کالاهای اسرائیلی را تحریم می‌کنند، این‌ها اصلاً تا 40 سال پیش باور کردنی نبود. در مغز کسی خطور نمی‌کرد. این‌ها کار انقلاب است. مبنای محاسبه مسائل دنیا می‌شود و همه دنیا باید مبنای محاسبه‌شان اصالت غرب، آمریکا و صهیونیست باشد. هرکاری بخواهید بکنید باید فکر کنید این‌ها خدایند و اول باید ببینید این‌ها چه می‌گویند؟ بعد شما حزبی داشتید، یک حزب از همین احزاب به اصطلاح‌طلب داخل کشور، به اوباما نامه نوشت – دارم عین نامه او را می‌خوانم – وقتی قضیه مذاکره برجام راه افتاد به اوباما نامه نوشت، بیانیه دادند – عین متن آن را می‌خوانم – درود. – به اوباما می‌گوید – درودی به گرمای ریگ‌های کویر مرکزی ایران، درودی به رنگ دلنشین زندگی در بیابان‌های سرخ‌گون آریزونا، از شما درخواست می‌کنیم با ورود مؤثر به همه موضوعات، ‌زمینه گفتگو در همه مسائل را با مقامات ایران فراهم بفرمایید. حالا بگو بنیاد فوردوبینا کو محصولات‌شان؟ این‌ها محصولات‌شان است. سایت نهاد امنیتی اسرائیل دِ.ب.کا، می‌گوید لحن میانه‌رو و سازشکار برخی مقامات جدید ایران حتی پیش از آغاز مذاکرات به نتیجه دلخواه ما رسیده است ما همین را می‌خواستیم که ادبیات‌تان عوض شود. و می‌گوید هر اتفاقی در منطقه افتاده مقصود ما ایران بوده است. "رابرت‌فیسک"، می‌گوید هدف، سوریه نیست بلکه ایران است هدف ما عراق نیست ایران است، هدف در افغانستان، در یمن و در کل منطقه و لبنان، هدف فقط ایران است چون تمام مشکلات ما زیر سر ایران است. بعد توهین هم می‌کنند. بعد از این که بعضی از مقامات ما کوتاه آمدند حالا من نمی‌گویم حقارت و ذلت را پذیرفتند، رسماً آن خانم مسئول سیاست اتحادیه اروپا گفت دروغگویی بخشی از DNA ایرانیان است!

سؤال: فرمودند بعضی می‌گویند چون تکنولوژی غربی بر اساس تفکرات استیلاجویانه و استکباری است فرهنگ استکباری را وارد می‌کنند پس آیا انقلاب با تکنولوژی غربی مخالف است؟ آیا تکنولوژی اسلامی با تکنولوژی غربی فرق دارد؟

جواب استاد: این سؤال‌هایی که دادید سؤال‌های مهمی است و وقت می‌گیرد من می‌خواستم به سؤالات جواب‌های کوتاه‌تری بدهم ولی خب حالا این سؤال را هم چون گاهی پرسیدند عرض بکنم. تکنولوژی یک پدیده واحد یکپارچه نیست. یعنی چه تکنولوژی، اگر منظورتان این است که این منطق مادی پشت تکنیک و ابزار است خب یک منطق الهی هم می‌تواند پشت تکنیک و ابزارسازی باشد این‌طور نیست که فقط مادیون و کسانی که اصالت دنیا و اصالت ماده و اومانیست و سکولاریست هستند برای این‌ها معنادار باشد که فقط به فکر ابزار و رفاه و تکنیک باشند. نخیر، ما چقدر آیات و روایات داریم که به این مسئله عقل ابزاری و عقل معاش، تدبیر، برنامه‌ریزی، آسان کردن زندگی، مشکلاتی که لازم نیست تحمل کنی، این‌ها را عبادت دانسته است و حل مشکلات مردم را چقدر ما قرآن و روایات و دعا داریم که آسان کردن زندگی برای مردم، عبادت است. منتهی آسان کردن یک چیز است، رفاه‌پرستی و لذت‌پرستی یک چیز دیگری است. تکنولوژی هرجا اگر در خدمت آسان کردن زندگی، و پیشبرد مطالبات اسلامی باشد اسلامی و مشروع است، بخشی از تکنولوژی واجب می‌شود و بخشی مستحب می‌شود اما تکنولوژی و تکنیک و ابزار مکروه و حرام هم داریم و آن‌هایی است که خلاف مطالبات اسلامی عمل می‌کنند. مطالبات اسلامی چیست؟ اسلام جامعه بیمار می‌خواهد یا جامعه سالم؟ این همه آیات و روایات داریم. این همه در دعاها می‌گویند خدایا همه بیماران را شفا بده، یعنی چه؟ یعنی یک ارزش الهی و یک ارزش اسلامی است. پس تکنیک و ابزاری که به مهار بیماری‌ها کمک کند به رشته شما مربوط است این عبادت است این عمل مفید و عمل صالح است اما اگر می‌خواهید خودتان هم به عنوان عامل رشد کنید نیت تو هم مهم است. ببینید شما یک مریض را وقتی که فردا او را علاج کنید یا درد او را تسکین بدهید یک عمل خوب انجام دادید که خدمت است و به او خدمت کردی. این عمل، یک عمل مشروع است. عمل درستی است.

حالا سؤال دوم، به خودِ من از لحاظ انسانی چه می‌رسد؟ منظورم پول نیست حواس‌تان باشد،‌ همین شماهایی که متلک می‌گویید که اصالت خدمت، جهاد و... 20 سال دیگر، نصف‌تان عوض شدید همین‌هایی که گاهی فیش‌های حقوقی می‌گیرند یا در پزشکی و مهندسی به کارشان آب می‌بندند و با جان و مال مردم تجارت می‌کنند همین‌ها 20 سال پیش بعضی‌هایشان جزو دانشجویانی بودند که به اردوی مشهد می‌آمدند و حرم امام رضا می‌رفتند و دعای توسل می‌خواندند کم‌کم می‌گویند ولش کن! آن برای جوانی بود. صدای جیرینگ جیرینگ پول‌ها را می‌شنوی؟ چهارتا ویلا داشته باشم خوب نیست؟ سالی 5تا سفر خارجی و تفریحی برویم بد است؟ شماها تا 10- 15 سال دیگر همین حرف‌ها را می‌زنید. منتها بعضی‌هایتان مقاومت می‌کنید تقوا دارید و بعضی‌هایتان رها می‌کنید و همین‌هایی می‌شوید که الآن فیش حقوقی صد میلیونی دارند. تکنولوژی حرام، تکنولوژی واجب. تکنیک و ابزار و صنعت مستحب داریم،‌ مکروه داریم، ‌مباح هم داریم که بستگی به نوع استفاده آن دارد. تو چه زمانی رشد می‌کنی؟ حتی از عمل خوب، وقتی که نیت و انگیزه‌تان و هدف‌تان خدا و کمک به خلق باشد. البته پولت را هم در حد مشروع بگیر. چه زمانی تو ضرر می‌کنی؟ وقتی هدف‌تان تجارت با جان مردم و مال مردم و شهرت‌طلبی است. تو داری خدمت می‌کنی ظاهر آن خدمت است اما به خودت داری خیانت می‌کنی. تازه به او هم خیانت می‌کنی. این در همه رشته‌ها هست، مهندسی،‌ معلمی، پزشکی، آخوندی،‌ وزیر، وکیل، همه‌اش دو تیپ است، دو نوع است، دو مدل دارد، همه جا تقسیم به مشروع و نامشروع و حرام و حلال می‌شود. اسلام با نابرابری یا برابری؟ کدام جامعه را می‌خواهد؟ خب هر روش مدیریت و مدل و تکنیک و ابزار و رسانه‌ای که به برابری کمک کند صنعت حلال مشروع می‌شود هر چه خلاف این باشد نامشروع می‌شود. رسانه؛ رسانه دوجور کارکرد دارد یک رسانه آگاهی‌بخشی و امر به معروف و نهی از منکر، رشد جامعه، شفاف کردن نظام مدیریت کشور، همه این‌ها عبادت است این می‌شود رسانه اسلامی- شرعی. رسانه‌ای که می‌رود در حریم خصوصی مردم فضولی می‌کند، آبروریزی، دعوا راه انداختن بین مردم، جنگ مذهبی، نژادی، قومی، فیلم‌های خصوصی مردم را منتشر کردن، این رسانه حرام می‌شود. پزشکی هم همین‌طور است حلال و حرام داریم. مهندسی، همه چیز همین‌طور است، آخوندی هم حلال و حرام داریم. من چون خودم طلبه هستم آخوندی هم دو جور است آخوندی حرام، و آخوندی واجب و حلال. دارید چه کار می‌کنید؟ ابزار تو پزشکی است ابزار من آیه و حدیث است می‌توانم با آن خیانت کنم یا با آن خدمت کنم؟ دکان باز کنی بار خودت را ببندی یا برای خدا خدمت کنی؟ پس این که تکنولوژی غربی چون بر اساس تفکر استیلاجی است، اصلاً ما به غربی و شرقی کاری نداریم، غربی شرقی در این قضیه چیست؟ مسئله علم و صنعت و تکنیک، یا در مسیر مطالبات ارزش‌های اسلامی و انسانی به کار می‌رود و به درد می‌خورد آن شرعی و اسلامی است یا علیه آن است که ممنوع است و باید با آن مبارزه کنیم. اگر می‌توانیم. تمام. روش استفاده این‌ها استکباری است نه اصل آن. الآن این میکروفن استکباری است یا غیر استکباری؟ این نه استکباری است نه ضد استکباری. الآن در این جلسه این میکروفن دارد ضد استکباری عمل می‌کند. اگر یک کسی این‌جا بنشیند و با این میکروفن استکبار را توجیه کند این می‌شود استکباری.

سؤال: پیامبر اسلام در صورت توهین به یهودی و مسیحی به عنوان دادستان مسلمانان را مؤاخذه خواهد کرد.

جواب استاد: بله این شعار و روایت پیامبر است.

ادامه همان سؤال: در حالی که شعار مرگ بر آل یهود در پرچم انصارالله یمن هست.

جواب استاد: دقت کنید این آل یهود در تعابیر دیگران هم هست. ما در واقع دوتا یهود داریم یک یهودی که دین است چون آن‌ها اتفاقاً همان یهودی‌هایی هستند که ضد صهیونیست هستند و این‌ها متأسفانه سخنگو ندارند و ضعیف هستند خیلی از یهودی‌های خود ایران هم همین‌طور است. من یک آقای یهودی در تهران دیدم، داشتم از خیابان رد می‌شدم و از این کلاه‌های یهودی هم سرش گذاشته بود. آمد جلو من فکر کردم که حالا می‌خواهد انتقادو اعتراض کند، - خدا شاهد است باور نکردم – گفت گاهی وقت‌ها که شما بحث‌های اسلامی می‌کنید من اولاً بحث‌های شما شروع می‌شود به خانم و بچه‌هایم می‌گویم قلم و کاغذ بیاورید بحث‌های ایشان را یادداشت کنیم. من خیلی تعجب کردم خب ما یک یهودی‌های این‌طوری داریم که می‌فهمد ما مسلمان هستیم ولی خب این طوری است. من مسیحی هم دیدم همین‌طور. من یک وقتی دیدم جوان زرتشتی دانشگاهی، در کتابفروشی‌های انقلاب می‌رفتم دیدم یک آقایی آمد جلو گفت من زرتشتی هستم دانشجوی دکتری بود گفت ما یک جمعی داریم همه دوستان وصف‌مان این است که همه دانشجوی دکتری هم رشته هستیم و 30- 40 نفر دختر و پسر هستیم چه مسلمان، چه مسیحی، چه زرتشتی، چه یهودی هستیم ولی هیچ کدام‌مان اصلاً مذهبی نیستیم. با هم رفیق هستیم کوه می‌رویم. خب ایشان گفت که یک وقت داشتید بحث می‌کردید و از علی حرف می‌زدید این‌قدر این روایت‌های علی قشنگ بود که ما کفش کوه پوشیده بودیم دختر و پسری داشتیم کوه می‌رفتیم دیدیم دو – سه جمله از علی گفتیم دل‌مان نیامد دیدیم تا حالا نشنیده باشیم که علی این حرف‌ها را زده باشد! کفش‌هایمان را درآوردیم نشستیم گوش کردیم.

سؤال: نظر شما در مورد AFTF چیست؟ آیا با استکبارستیزی در تعارض است؟ آیا با پذیرش AFTF رسماً نهادهای انقلابی را به عنوان تروریست نپذیرفتیم؟

جواب استاد: ببینید ما یک مشکلی داریم که بدون این که با افکار عمومی صحبت کنند یواشکی یک عده‌ای تصمیم می‌گیرند بروند یک کارهایی بکنند بعد که رسانه‌ای نشد که هیچی ولش کن برود! اگر رسانه‌ای شد می‌گویند آقا منظور آن نیست شما نمی‌فهمید! خب ما که نمی‌فهمیم شما یک طوری حرف بزنید بفهمیم چون کل ملت نفهم هستند شما یک کاری کنید ملت بفهمند. چون ما شاهد بودیم قراردادهایی در ایران پس از انقلاب بسته شد که تمام کسانی که این قراردادها را بستند یا این معاهدات را امضاء کردند می‌گفتند و بعضی‌هایشان هم واقعاً عقیده داشتند که این‌ها هیچ تهدید و صدمه‌ای برای کشور نیست و ندارد و این‌ها فرمالیته است. خب همان قراردادها بعداً کار دست ما داد. بله راست می‌گویند در تمام دنیا این قراردادها فرمالیته است مگر این که با منافع استکبار تعارض پیدا کند وقتی تعارض پیدا کرد بعد می‌بینید فرمالیته می‌شود غیر فرمالیته و خیلی واقعی، بعد پای آن می‌ایستد می‌گوید فشار، تحریم و... خب آقا یک عالمه قرارادهایی امضاء شده که ظاهر آن را نگاه کنید استعماری نیست حرف‌های خوبی است مثل همین قضیه. آقا این شفاف‌سازی نظام بانکی حرف بدی است؟ نه واقعاً یکی از مشکلات نظامی بانکی عدم شفافیت است. بله واقعاً پولشویی می‌شود. همین کارهایی که الآن در قضایای بانک‌ها کردند یک نمونه پولشویی بود. پولشویی یعنی چه؟ یعنی در زیر یک ظاهر قانونی، کارهای غیر قانونی انجام بدهی. اسم پول را عوض کنی ولی پول همان پول باشد. این پولشویی همه جای دنیا هست، در همان نظام‌های بانکی که می‌گویند نظام‌های ما شفاف است از همه پولشویی بیشتر است. در همین کشورهایی که می‌گویند بانک‌های ما شفاف هستند همه‌شان پولشویی دارند منتهی این‌ها چه کار می‌کنند یک مرتبه با تروریزم گره می‌زند، تروریزم هم با فلسطین و حزب‌الله و انصارالله و نیروهای انقلابی گره می‌زند. خب این‌ها را که در آن نامه رسماً ننوشته است که آقا منظور این است و این‌جاها می‌شود آن را به آن گیر داد. می‌گوید شما از پولشویی دفاع می‌کنید؟ نه آقا پولشویی چیز بدی است. خیلی خب پس امضاء کن! خب امضاء می‌کنید این مواد مبهم دارد، مواد نامعلوم دارد خود همین برجام هم همین‌طور بود، بعضی از مواد برجام خوب بود قانونی بود بعضی‌های آن بسیار خطرناک بود همان موقع هم معلوم بود گفته شد. همان موقع من خودم 10- 20تا سؤال از این آقایان در نمازجمعه تهران پرسیدم که این سؤالات را جواب بدهید جواب ندادند حالا الآن می‌گویند که توقع داشتید برجام تمام مشکلات ما را حل کند؟ شما که قبل از آن می‌گفتید تمام مشکلات حتی مشکلات آب خوردن ما هم به برجام است، شما که می‌گفتید همه‌اش به این مربوط است ولی باز می‌گویید توقع دارید همه مشکلات حل شود؟ بله، دارند نامردی می‌کنند! خب به شما گفتند که این ذات این‌ها نامرد است. حالا فهمیدید نامردی می‌کنند؟ باز قرارداد است. این قراردادها قابل توجیه هست توجیه می‌کنند می‌گویند کجایش یک چنین چیزی گفته؟ ما آنجایش را فرار می‌کنیم! این‌جایش را فلان می‌کنیم! خب شما در عمل نشان دادید که نتوانستید فرار کنید همان‌جا به شما گیر می‌دهد و می‌گوید بله ما گفتیم تروریزم هم ما داریم تفسیر می‌کنیم، تو کی هستی که داری تفسیر می‌کنی ما نهاد بین‌المللی هستیم ما می‌گوییم چه کسی تروریزم است؟ سر مسائل بنیاد خانواده یک قراردادهایی امضاء کردند که بعضی از مواد آن خلاف شرع و خلاف حقوق زن است. مثلاً طبق بعضی از مواد این معاهدات حقوق زن در دنیا که ماهیت غربی و لیبرال دارد، در آن معاهداتی که در غرب تصویب شده، زنای مردی با زن شوهردار این جزو حقوق بشر است. چون این جمله را که صریح نمی‌گوید بلکه می‌‌گوید روابط جنسی آزاد جزو حقوق بشر است. بدن هرکسی برای خودش است او تصمیم می‌گیرد که بدنش را کجا مصرف کند. امروز صبح در رسانه‌ها دیدم که کارگردانی که فیلم او جایزه برد – امروز دیدم – من فیلم او را ندیدم ولی گفتند در فیلمش به یک معنا فحشا را توجیه می‌کند البته من ندیدم داوری ندارم ولی از این حرفش معلوم است که می‌کند چون این حرفش در رسانه‌ها آمد، گفت من به تمام فاحشه‌ها احترام می‌گذارم چون که برای حل مشکلات زندگی‌شان از بدن‌شان استفاده می‌کنند! حالا یک بحث این است که بعضی از زنان به خاطر فقر تن به فحشا می‌دهد خب آن‌ها واقعاً مظلوم هستند ولی این کار گناه هم هست این که می‌گویند ما به فحشا مجبور شدیم یک عالمه خانم‌هایی هستند که فقیرند، تن به فحشا ندادند زحمت می‌کشد، کار می‌کند و مشکلات را تحمل می‌کنند، شرف خود را نمی‌فروشد، هر فقری که توجیه فحشا نیست. اصلاً هیچ فقری توجیه فحشا نیست ولی حالا می‌گوییم یک عده در اثر فقر دچار فحشا شدند هم مشکل خودشان است و هم مشکل ثروتمندان جامعه و قدرتمندان و مسئولین جامعه است. خیلی خب همه این‌ها به کنار؛ اما این که تن‌فروش دارد با تنش کاسبی می‌کند که نان بخورد خب مردک، این همان چیزی است که تمام انبیاء آمدند جلوی آن بایستند، این فحشاست. اسم آن را عوض می‌کنی؟ اسم آبرومند روی آن می‌گذاری؟ واقعاً ممکن است فاحشه مظلوم باشد در خانواده‌اش مظلوم باشد در جامعه مظلوم باشد بعضی‌ها ممکن است عیلرغم میل‌شان تجاوز کردند و به فحشا مجبورشان کنند ضمن این که وقتی تجاوز هست دیگر فحشا نیست. چون اراده و آگاهانه و اختیار نیست. ولی این طرز تفکر...

بعد بخاطر این که گیر این مواد نیفتند می‌نوشتند ما این قرارداد را امضاء می‌کنیم با حق تحفَظ، با رعایت قانون اساسی! خیلی خب باریک‌الله! منتهی این را داری برای خودت می‌نویسی. آن‌هایی که تصمیم‌گیر هستند چقدر این حرف را قبول دارد؟ می‌گوید حق تحفظ و قانون اساسی برای خودت! تو این را امضاء کردی. حالا یک سؤال؟ ما این‌ها را باید امضاء کنیم که بعداً گیر بیفتیم یا بعداً به ما بگویند شما کلاهبردارید دروغ گفتید، شما منافق هستید این‌ها را امضاء می‌کنید ولی قبول ندارید! این را بگویند خوب است؟ یا بگویند امضاء کن ما از فلان لیست سیاه شما را درمی‌آوریم، بعد امضاء کنیم بعد می‌گویند خب حالا بیا عمل کن! بعد می‌گویید من این‌طوری دوست دارم عمل کنم! آن‌ها هم می‌گویند بیخودی دوست داری این‌طوری عمل کنی این قوانین بین‌الملل است و روش عمل آن یکی است هرکسی نمی‌تواند بگوید من این‌جوری عمل می‌کنم همه باید این‌جوری عمل کنند. حالا چه می‌گویی؟ حالا باید بگویی من تخلف کردم امضاء کردم، دروغ گفتم. خب پس باید تو را مجازات کرد. راست می‌گوید باید مجازات شوی. ضمن این که عرض کردم این لیست سیاه را چه کسی می‌بندد؟ این‌ها خیال‌شان یک نهاد مستقلی است که لیست سیاه و سفید می‌بندد؟ این‌ها یک لیست سیاه درست کردند که توی آن فقط ایران و کره شمالی هستند! خب معلوم است دم خروس بیرون زده! فقط ایران و کره شمالی بانک‌هایشان پولشویی دارد؟ بانک‌های تمام دنیا سالم است؟ خب معلوم است که این دروغ است. تو این را امضاء می‌کنی او هم می‌گوید خیلی خب موقتاً برمی‌دارم فردا می‌گوید نه این این ... این‌طوری می‌گویند که هیچ کس نفهمد چه گفتند! دوباره توی لیست می‌گذارد یا یک لیست سیاه دیگر درست می‌کند مگر برای اینها کاری دارد؟ این‌ها صدتا لیست سیاه و سفید توی جیب‌شان است. ببینید این‌ها یک کمی ساده‌لوحی است من راجع به AFTF اظهار نظر نمی‌کنم اما این روش بحث که حالا فعلاً امضاء کنیم از لیست سیاه آمریکا بیرون آمدیم فقط کره شمالی آن‌جا مانده! بعداً یک کاری‌اش می‌کنیم. این‌ها جواب نداده است.

سؤال: چرا در شورای عالی انقلاب فرهنگی روز تعامل با دنیا تصویب شد؟

جواب استاد: این هم یکی از اشتباهات بود که من به یکی از دوستان مخالفت کردم ولی متأسفانه تصویب شد و رئیس جمهور هم محکم دفاع کرد. استدلال من آن‌جا این بودکه وقتی می‌گویید روز برجام 23 تیر را گفتند بگوییم روز ملی تعامل با جهان. گفتم این حرف یعنی چه؟ یعنی این که ایران انقلاب اسلامی از اول تا الآن با جهان مشکل داشته است در حالی که با جهانخواران مشکل داشتیم نه با جهان. معنی این است که تا حالا ما وحشی بودیم آنرومال بودیم حالا ما داریم مثل جهان توی مسیر آمدیم. ما یک طرف بودیم کل جهان یک طرف. خوب این خودش توهین به انقلاب و توهین به امام است. دروغ است. هم دروغ است و هم توهین است. دوم دارید می‌گویید که تعامل شده، کدام تعامل؟ تعامل دو طرف دارد. این که عمل بوده تعامل نبوده، ما یک طرفه عمل کردیم آن طرف عمل مقابلی ندیدیم. تعامل باید دوطرفه باشد کدام تعامل. من گفتم حداقل این دوتا اشکال دارد هم کلمه «تعامل» این‌جا غلط است و هم کلمه «جهان» غلط است منتهی گفتند چه بنویسیم؟ گفتم همان چیزی که بوده بنویسید،‌ بنویسید روز امضاء برجام توسط ایران! تا ببینیم ته آن چه می‌شود؟ هنوز که به ته آن نرسیدیم. هنوز چیزی نیست که بخواهیم به آن افتخار کنیم یا ... خود شما هم می‌گویید این‌ها عمل نکردند این‌ها دروغگو هستند، پس چطوری؟

سؤال: این‌ها جهان را 5 + 1 می‌دانند.

جواب استاد: بله همین‌طور است. من اضافه می‌کنم 1+ 5 منهای 2. چون که روسیه و چین هم جزو این‌ها نیستند و اگر واقع آن را بخواهید 1 + 5 – 2 می‌شود چهارتا! این چهارتا یکی‌اش به علاوه یک است که آلمان است. چرا می‌گویند به علاوه 1؟ چرا نگفتند 6؟ چون آلمان دولت مستقل نیست، 5 + 1 یعنی 5 به علاوه آلمان. روسیه و چین که مخالف هستند، آلمان را هم خودتان می‌گویید که استقلال ندارد از طرف خودش حق حرف زدن ندارد. خب چندتا ماند؟ 3 تا. خب این سه تا خودشان بیشترین بمب اتم، جنایتکار، پیشینه استعمار جهان را همین سه تا در این 150 سال، این سه تا کشور به خاک و خون کشیدند همه مستعمرات برای این سه‌تاست. اگر بخواهیم از این حرف‌ها بزنیم زیاد است که از نظر بعضی‌ها جهان چه کسانی هستند؟

سؤال: فرمودند اگر شروع کننده جنگ بودن در اسلام حرام است منطق جنگ‌های پیامبر(ص) با ایرانیان و حکومتهای دیگر را توضیح دهید.

جواب استاد: اولاً پیامبر(ص) با ایرانیان نجنگیده، جنگ با ایران زمان پیامبر(ص) نبوده بلکه در زمان خلیفه دوم این اتفاق افتاده است. این یک. دوم؛ جنگ‌های داخل جزیره‌العرب که زمان خود پیامبر(ص) بود هیچ جا پیامبر(ص) نفرمود با شمشیر بروید گردن یهودی و مسیحی بگذارید و بگویید یا مسلمان می‌شوید یا گردن تو را می‌زنیم! هرگز چنین چیزی نیست. آن‌ها را به عنوان اهل ذمّه پذیرفت، فرمود حقو‌ق‌تان محفوظ، آزادی دین، نکات درستی در دین شما هست که اسلام قبول دارد و نکات غلطی هم هست که ما با شما صحبت می‌کنیم. مجبورتان نمی‌کنیم. این پیامبر بوده است. جنگ‌های پیامبر(ص) هیچ کدام در هیچ جنگی پیامبر بدون این که حرف بزند اسلحه بردارد و حمله کند. هیچ کدام. پیامبر(ص) مأمور فرستاد که بروید با مردم سخن بگویید راجع به بت‌پرستی، خرافات، شرک، دخترکشی بروید مردم را آگاه کنید. این‌ها می‌رفتند آن‌ها به جای آن که جواب بدهند می‌زدند این‌ها را می‌کشتند. بعد حمله متقابل می‌کردند بعد پیامبر(ص) دفاع می‌کرد بعد یک شبکه درگیری دوست و دشمن ایجاد شده، تمام این درگیری‌ها داخل این شبکه تعریف شده است. یعنی جنگ بدر چطوری شده؟ جنگ احد چه بوده؟ پیامبر(ص) با ظلم مبارزه کرد اما به اسم این که این‌ها ایرانی‌اند یا عرب هستند یا مسیحی هستند با این عنوان با هیچ کس نجنگید. گفته با ظلم مبارزه می‌کنیم، کفر را افشاء می‌کنیم اگر علیه ما عملیات نظامی کردند جواب نظامی به آن‌ها می‌دهیم تا فتح مکه این بوده است. پیامبر(ص) از جزیره‌العرب بیرون با کسی نجنگیده، با ایرانیان هم حواس‌تان باشد مردم ایران از حکومت ساسانی اصلاً دفاع نکردند یعنی اجازه دادند که این‌ها بیایند حتی استقبال کردند چون از تبعیض طبقاتی و دینی – مذهبی ... مردم آن موقع چندتا مذهب داشتند. اولاً همه مردم ایران زرتشتی نبودند، بخشی زرتشتی بودند و بخشی مسیحی، شرق ایران بودایی بودند بخشی هم هیچ دینی نداشتند زرتشت دین رسمی حکومتی بود.

سؤال: رهبری می‌گوید ورود سیاست به فضای علمی، اندیشمندان زیادی را از ما گرفت. حال با توجه به این مطلب، فضای دانشگاه‌های ما چقدر باید سیاسی باشد؟ و سختی‌هایی نسبت به دانشمندان مولد علم و غیر انقلابی تا چه حدی باشد؟

جواب استاد: علیه هیچ استاد علمی که غیر انقلابی باشد هیچ کس حق ندارد مزاحمتی ایجاد کند. خود او یک بُعدی هست که فقط کار علمی می‌کند دیگر به مسائل انسانی و اجتماعی کاری ندارد او خودش یک بُعدی است ولی کسی حق ندارد هیچ کسی را بگوید که تو دانشمند هستی ولی چون سیاسی و انقلابی و با ما نیستی ما تو را اذیت می‌کنیم. چنین حقی ندارید باید او را کمک هم بکنید کار علمی‌اش را درست انجام بدهد. این که چقدر فضا سیاسی باشد؟ سیاست یک چیز است و سیاست‌زده یک چیز دیگر. سیاسی یعنی در برابر ظلم و فساد بتوانی سؤال کنی و موضع بگیری. این حق است و هیچ کس حق ندارد جلوی هیچ کس را بگیرد. سیاست‌بازی یعنی این که به اسم کار سیاسی یک مرتبه شروع کنند شکستن و آتش زدن و روش‌های خلاف قانون عمل کردن که آن غلط است.

سؤال: یهودیان می‌گوید فلسطین ابتدا برای آن‌ها بوده و مسلمین آن‌ها را از یهودیان گرفتند و ما می‌خواهیم به سرزمین‌های مادری‌مان برگردیم.

جواب استاد: یهودی‌ها، و مسلمانان و مسیحیان، هر سه در فلسطین حق دارند، حق آزادی دین و عبادت دارند اصلاً این‌جا بحث ما یهودی و غیر یهودی نیست مرگ بر صهیونیزم مرگ بر یهود نیست که یهودی‌ها نباید این‌جا بیایند بحث این است که فلسطین برای فلسطینی‌هاست چه یهودی، چه مسیحی و چه مسلمان. غیر از آن‌ها هرکس بخواهد به این سرزمین مقدس بیاید مثل بقیه جاها که شما زیارت می‌روی به این عنوان می‌توانی بروی نه به عنوان اشغال، این‌ها آمدند اشغال کردند، کشتند غارت کردند.

سؤال: عده‌ای می‌گویند حقوق‌های نجومی که گرفتند قانونی است، آیا لفظ قانونی بودن باعث شرعی شدن می‌شود؟

جواب استاد: اولاً که خودشان گفتند قانونی نیست چون گفتند فاصله حداکثر و حداقل حقوق باید چند برابر باشد که این خیلی برابرتر است! ضمن این که وقتی که قانون‌تان مشکل دارد شما این قانون را نوشتید باید دوبار توبیخ بشوید یکی این که چرا قانون را اصلاح نکردید و نمی‌کنید و توبیخ دوم این که چرا به یک ارزش قطعی ثابت اسلامی که مبنای این انقلاب بوده چرا به آن‌ها عمل نمی‌کنید؟ در قانون اساسی که آمده، ساده‌زیست مسئولین جزو اصول جمهوری اسلامی است حتی اگر ماده مشخص قانونی نداشته باشد.

سؤال: شما فرمودید دامپزشکی انسانی و غیر انسانی دارد. منظور از تعمیم زنجیروار این بود که هرچه غیر اسلامی و غیر انسانی و ظالمانه است؟

جواب استاد: بله هرچه که غیر اسلامی است غیر انسانی و ظالمانه است. همین‌طور است. ببینید دامداری دو جور است دامداری اسلامی و غیر اسلامی. من هنوز که این حیوانات و این مرغ و خروس‌ها را توی قفس می‌گذارند... هی باید باشی و تخم بگذاری! من این را یک روشی غیر اسلامی می‌دانم این جنایت است. روش اسلامی‌اش این است که باید یک فکری برایش کرد. آن حیوان هم موجود دارای حیات است، حیات مقدس است. ببینید بین شماها کسانی هستند که دامپزشکی بخوانند؟ این را به دامپزشکان منتقل کنید که پیامبر(ص) فرمودند به حیوانات نباید فحش بدهید، علیه حیوان خشونت اِعمال نکنید فرمودند به حیوان وعده می‌دهید دروغ نگویید. گفتند آقا مگر می‌شود به حیوان هم دروغ گفت؟ فرمودند بله. حضرت امیر(ع) علوفه جلوی حیوان می‌گیری که از طویله بیرون بیا، بعد منظورت این است که به او ندهی، بیرون می‌آید به او نمی‌دهی. فرمودند «أنت خائن» تو خائنی! به گوسفند خیانت نکنید به گوسفند دروغ نباید بگویید چون او به تو اعتماد کرده، چون وقتی او را جلویش می‌گیرید او دارد با خودش تحلیل می‌کند که خب این دارد به من قول می‌دهد! این کار معنی دارد حیوان دارد این‌ها را می‌فهمد و الا چرا بیرون می‌آید؟ چرا هرچه او را می‌زنید بیرون نمی‌آید ولی علفه جلوی او می‌گیرید بیرون می‌آید؟ می‌گوید من این غذا را دوست دارم و این هم دست این است تا بیرون نروم این نمی‌دهد. این کار یک قراردادی بین حیوان و این فرد است می‌گوید به شرطی این را به تو می‌دهم که بیرون بیایی! می‌گوید خیلی خب. خیلی خب به تو اعتماد کرد بیرون می‌آید اما تو به او خیانت می‌کنی. اگر این روایت را بخواهید نشر و شرح بدهید این می‌شود. می‌گوید به حیوان نباید دروغ بگویید و خیانت کنید. دامداری اسلامی و غیر اسلامی داریم.

سؤال: فرمودید در جلسه‌ای با اساتید ژاپن آن‌ها را تشویق به نوشتن اعتراض کردید در حالی که هیچ واکنشی نشان ندادند و گفتند شاید آمریکا حق داشته است! این سیاستگذاری دولت ژاپن نیست که به جای مقابله با وتوی حکومت سرمایه‌داری خودش را وتو کرد؟

جواب استاد: وتو کردن خود، اسمش خیلی قشنگ است، مثل این است که بگویید حالا یک کسی می‌آید خانه‌ات را بگیرد به ناموست تجاوز کند، دوتا روش دارد، یکی مقاومت، که بد نیست توی سرت می‌زند و سرت را می‌شکند! یکی هم، همراهی، خودت را وتو کن چرا او را وتو می‌کنی؟ خب این‌ها اسم قشنگ گذاشتن روی کارهای زشت است. یک وقت می‌گویید وقت شکم مهم است شرف مهم نیست عیبی ندارد.

سؤال: شعار مذاکره، آیا شرک و کفر نیست؟ برد – برد؟

جواب استاد: نه برد – برد و مذاکره، شرک و کفر نیست اما برد برد در یک معامله عادی با یک کشور عادی حرف کاملاً درست است نه من ضرر کنم نه تو. اما وقتی داری با یک مستکبری معامله کنی و او می‌گوید تو باید از حقوق خودت محروم بشوی، و من باید اضافه حقوق داشته باشم این‌جا اصلاً برد بردی اتفاق نمی‌افتد چنان که نیفتاد.

سؤال: فرمودید آمریکا در مصر، مبارک را قربانی کرد. یعنی در انقلاب مصر، نقشه آمریکا بود؟

جواب استاد: نه،‌ آمریکا تا وقتی که یک کسی به دردش بخورد از او بار بکشد استفاده می‌کند ولی لحظه‌ای که دید دیگر نمی‌صرفد، او را کنار می‌اندازد و یکی دیگر را می‌آورد.

سؤال: آیا تحصیلات درخارج از کشور تأثیر خاصی در ناخودآگاه افراد در زمینه‌های مختلف می‌گذارد و مشکلاتی پیش می‌آید؟

جواب استاد: به نظر من بستگی به این دارد که آن خارج کجا باشد و آن فرد چه کسی باشد؟ ما آدم‌هایی داریم وقتی به دوره تحصیلی رفتند و چند سال رفتند برگشتند از قبل دیدم متدین‌تر و محکم‌تر و انقلابی‌تر هستند من این را دیدم، آدم‌هایی هم بودند که این‌جا هیئت می‌رفته و آن‌جا هم مستقیم دیسکو رفته! از هیئت تا دیسکو راهی نیست! بستگی به آدمش دارد و بستگی به این که کدام کشور در چه محیطی است؟ محیط‌ها فرق می‌کند.

سؤال: کرسی‌های آزاداندیشی در حال افزایش است چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

جواب استاد: باید آزاداندیش باشد. یعنی منطق، اخلاق، آزادی، سه‌تایش با هم.

سؤال: شما می‌گویید دانشگاه‌های غربی عاری از سیاست هستند اما دانشگاه‌های ما چه کردند؟

جواب استاد: من نگفتم عاری از سیاست هستند گفتم دانشگاه‌های اروپا و آمریکا، دانشگاه‌های معتبر تا 60 سال پیش، این‌ها سیاسی بودند الآن دیگر هیچ کس آن‌جا نیست که حتی راجع به نژادپرستی و جنگ‌افروزی یک حرفی بزند.

سؤال: علم و دانشی که می‌آموزند در غرب، حتی کتاب‌های علوم انسانی از نظر سیاست هم صداها را در نطفه خفه می‌کنند.

جواب استاد: خب آن‌ها این‌جا سیاسی‌اند. دانشگاه‌های ما را می‌گوید سیاسی به آن معنای که آن‌هایی که می‌گویند باشد دانشگاه‌های خودشان را می‌گویند سیاسی نباشد. سیاسی به این معنا که درگیر شوند به جای این که اصلاح کنند. دانشگاه خودشان غیر سیاسی است ولی به ما می‌گویند دانشگاه‌هایتان باید سیاسی باشد آن هم به این معنا سیاسی باشد و الا باید سیاسی باشد.

سؤال: فرهنگ اسلامی در دانشگاه‌های ما کجا یاد داده می‌شود؟

جواب استاد: به نظرم یک جاهایی یاد داده می‌شود!

سؤال: شما گفتید پایان‌نامه‌های ما مخصوصاً گروه انسانی بهترین گزینه برای کمک جاسوسی است. راه حل چیست؟

جواب استاد: من نگفتم بهترین گزینه است من گفتم آن‌ها از همه این امکانات استفاده می‌کنند و الا جامعه‌شناسی و همه علوم انسانی می‌شود به نفع این جامعه از آن استفاده کنی، نظریه‌پردازی درست، حل مشکلات این مردم، می‌تواند علیه این مردم باشد. راه حل هم دست وزارتخانه‌ها و شورای عالی انقلاب فرهنگی است که یک کارهایی هم کردند ولی نتیجه آن هنوز ...

سؤال: با توجه به دو پشتوانه یک) رسیدن غرب به بن‌بست و مشخص شدن آثار نامطلوب حتی برای کشور خودش، دو) منطق محکم برای دیدگاه ضد استکباری ایران چرا باز در برخی مواقع در توجیه ایدئولوژی برای مردم خودمان ناتوان هستیم؟

جواب استاد: برای این که اصلاً کسی راجع به این مفاهیم با مردم حرف نمی‌زند. ببینید یک عده از مسئولین ما خیال می‌کنند مردم ما اکثراً آمریکایی و غربی هستند می‌گویند یک چیزی نگوییم بعداً با ما رأی ندهند! واقعاً دچار یک چنین توهماتی هستند. یک عده‌ای هم می‌گویند یک کاری کنیم که غربی‌ها بدشان نیاید، بالاخره آن‌ها ارباب و کدخدا هستند آن‌ها بدشان نیاید. یک عده‌ای هم که این مواضع را ندارند متأسفانه اهمیتی برای تبیین این مطالب اهمیتی قائل نیستند می‌گویند خب مرگ بر آمریکا که معلوم است 37 سال است داریم می‌گوییم، حالا بیاییم دوباره از اول توضیح بدهیم؟ بله آقا. دوباره باید از اول باید بیایی توضیح بدهی. اولاً این‌ها آن‌ها نیستند شما آن‌هایی نیستید که انقلاب کردند فرزندان آن‌ها هستید. خب با این‌ها باید از صفر حرف زد. ببینید بعضی‌ها در نظام، فکر می‌کنند که ذهنیت شماها ادامه ذهنیت نسل ماست یعنی ما تا این‌جا که آمدیم برای شما مسلّم است حالا از این‌جا به بعد شما را بروید. در حالی که این‌طوری نیست. شما عین 37 سال پیش بنده هستید! من آن موقع برای یکی یکی سؤالات من باید جواب می‌داد و الا من جبهه نمی‌رفتم من باید برایم روشن می‌شد که جبهه دفاع است و حق است و این راه خداست اگر کسی به سؤالات من جواب نمی‌دادند منِ نوعی هیچ وقت حاضر نبودم جبهه بروم. آمدیم طرف انقلاب، در برابر ضد انقلاب مقاومت کردیم منِ نوعی را می‌گویم ما را می‌گویم چرا؟ برای این که به سؤالات ما جواب داده شد. حالا اگر همین شما مگر در ذهن شماها نیست؟ هست چه فرقی می‌کند. بعضی‌ها فکر می‌کنند لازم نیست به این سؤالات شما جواب داد برای شما حتماً روشن است! نخیر آقا. بچه من، یعنی شماها با ذهن خودتان از صفر شروع می‌کنید بله از این تجربه و آگاهی استفاده کنید راحت‌تر این مسیر را طی کنید. و آخرین گروه هم کسانی هستند که بلد نیستند و این‌ها زیادند. مواضع خوبی دارند ولی شعور حرف زدن، طرز تبیین، شعور گفتمان‌سازی و پاسخ گفتن را متأسفانه در ما ضعیف است.

سؤال: کشورها و حکومت‌های مستکبر زیاد هستند. چرا از همه به آمریکا بند کردید؟ اولویت‌بندی مبارزه با استکبار بر چه اساس و چه معیاری است؟

جواب استاد: فکر کنم جواب آن روشن است فکر کنم هیچ کدام به اندازه آمریکا در این نیم قرن گذشته یعنی در این 70- 80 سال گذشته جنایت نکرده است. هیچ کدام‌شان و به همه جنایتکاران هم این‌ها آمدند کمک کردند. در واقع بت بزرگ است. بت بزرگ را بشکن این است و الا بقیه هم هستند.

سؤال: استاد ببخشید شوروی سابق هم هست. امام(ره) نظرات تند و واضحی درباره شوروی دارند. ولی الآن خیلی تغییر کرده است چه تضمینی است برای این که الآن با او ارتباط داریم شوروی سابق نشود؟

جواب استاد: می‌فرمایند شوروی سابق، خودتان می‌گویید شوروی سابق! ببینید ما به روسیه دوتا مسئله است یکی این که آیا این روسیه همان شوروی است؟ این روسیه نه قدرت شوروی دارد و نه شعارهایش شعارهای آن شوری است صریحاً گفت که ما آن شعارها را پس گرفتیم ما اصلاً شوروی نیستیم و نه آن ایدئولوژی را قبول داریم، نه دنبال آن اهداف هستیم این که خودش گفته، آمریکا نگفته که ما عوض شدیم. آمریکا می‌گوید ما همان آمریکا هستیم آمریکا هیچ وقت نگفته ما عوض شدیم. آمریکا بگوید که ما عوض شدیم! نگفته. بمب اتمی زده و می‌گوید عذرخواهی هم نمی‌کنم کجایش عوض شده؟ آمریکا هیچ وقت عوض نشده و نگفته هم که عوض شده است. روسیه می‌گوید آن شوروی سقوط کرد رفت ما آن نیستیم. این یک.

دوم این که اصلاً چنین توانی نداردو سوم این که معنی‌اش این است که باید اعتماد کنیم؟ خیر اعتماد نکنیم اما از فرصت‌ها استفاده کنیم چنان که آن‌ها هم می‌خواهند از فرصت‌ها استفاده کنند. این عیبی ندارد که شما متحد شوید در یک مقطع خاص و در یک عمل خاص و در یک نقطه خاص، در برابر یک دشمن مشترک، این عیبی ندارد به شرطی که باج ندهید و به ظلم او کمک نکنید روسیه هم می‌گوید ما اصلاً آن روسیه نیستیم. این از این. حتی می‌گوید ما خلاف آن جریان‌ها داریم عمل می‌کنیم. آیا منظور این است که این احتمال نیست که دوباره روسیه شوروی بشود؟ به لحاظ ایدئولوژیک تقریباً نه. به لحاظ قدرت هم به احتمال قوی نه. اما اگر دوباره شد، دوباره باید بگوییم مرگ بر روسیه. بله امام(ره) محکم ایستاد و انقلاب فقط مرگ بر آمریکا نمی‌گفت مرگ بر شوروی هم می‌گفتند. مرگ بر شوروی، مرگ بر آمریکا،‌ مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل، این‌ها در واقع امّ مفاسد بودند و صدام هم بخاطر این که به ما حمله کرده بود. چرا مرگ بر منافقین می‌گفتند؟ چون خیانت کردند. 15- 17 هزار آدم را و مقامات انقلاب را ترور کردند، و منافقین در جنگ، کنار صدام بودند.

سؤال: شعار برد برد با کشورهایی که مظهر قدرت‌های شیطانی هستند آیا این برد، شرک است؟

جواب استاد: به نظرم این را جواب دادم و گفتم. والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته.



نظرات

آدرس پست الکترونیک شما منتشر نخواهد شد

capcha